a

198 West 21th Street,
Suite 721 New York,
NY 10010

Phone: +95 (0) 123 456 789
Cell: +95 (0) 123 456 789

office@example.com
youremail@example.com

back to top

Hitta rätt frisör och att vara en bra kund. Hur gör man?

Du går ut från frisören med en obekväm frisyr och så fort dina steg rundar nästa gathörn så tar du båda händerna och försöker göra frisyren mer du. Panikartat försöker du rufsa till det eller dra på en luva för att trycka ihop allt fluff, hur som helst så hoppas du inte möter någon som känner dig. Väl hemma bestämmer du dig för att tvätta håret och försöka fixa det på ditt sätt. Efter tvätten börjar du torka håret med fönen och märker då att varken färgen eller frisyren ser ut som du tänkt. Klippningen känns kanske sned och klumpig, färgen känns lite för varm nästan röd, inte alls som den kalla nyans du bett om. Eller färgen kanske är för mörk trots att din inspirationsbild var tydlig. Känns detta igen?

Jag får ofta höra nya kunder berätta om skräckupplevelser och dåliga erfarenheter hos frisören. Så här kommer lite tips på hur du hittar rätt frisör och hur du sen är en bra kund vilket kan underlätta hela processen.

Hur hittar du då en bra frisör?

Fråga vänner och bekanta som du tycker är snygga i håret. En tillförlitlig källa är någon som har ett hår som ditt eget och en stil du gillar. Har du tunt rakt kort hår kanske inte din kompis med långt krulligt hår har den bästa frisören för dig, många duktiga frisörer kan hantera många olika typer av hår men vissa blir riktigt duktiga på en viss typ av hår och stil som de gör ofta.

Kolla online. Instagram och webbsidor med galleri är bra för att få en indikation om stil och kundkrets, tänk sen på att filter används flitigt och många lägger bara upp sina bästa jobb. Lita inte blint på det du ser, ta det med en nypa salt.

Boka en konsultation först. Är du jätte osäker kan en konsultation vara ett bra sätt att få en inblick i hur frisören tänker och jobbar. Vissa frisörer kan vara väldigt fullbokade och du kan få betala för de 15 minuterna men dessa pengar kan verkligen vara värt det. Magkänslan brukar styra oss rätt i många fall. Ställ många öppna frågor och skriv upp vad som sägs. Här kan du oxå sova på saken utan att riskera ditt svall. En annan bra sak är att frisören också får en extra chans att lära känna dig så win win för båda. 

Rosa toner behöver bättras på ofta

Tips innan första besöket:

Ha din bästa vardagsfrisyr när du går dit. Då ser vi hur ditt hår reagerar när du fixar det. Ett super smutsigt hår eller en knut ger oss inte mycket information. (Blött eller tovigt hår kostar oxå en massa tid för oss så undvik gärna det)

Lägg inte på en färgbomb eller tona håret dagarna innan. Sånt ska alltid göras i samråd med din frisör, inte på eget bevåg. ( Vi behöver inte ha en massa extra pigment som du själv satt dit, risken att du gjort det ojämnt är oxå stor)

Kolla igenom vad du har för produkter hemma eller fota av ditt badrumsskåp. Har svårt att komma ihåg vad du använder är detta ett bra sätt. (Vi vill gärna hjälpa dig att rensa ur det du har spontanköpt och inte behöver och motverka att du köper nåt du redan har. Slöseri blir ingen glad av.)

Balayage förvandling tar tid

När du kommer till salongen:

Var inte sen och boka inte in något nära inpå så att du måste rusa iväg direkt. Vi behöver varje minut så ta inte tid från oss, vilket straffar dig i slutänden då du får en stressad frisör. Vissa sena kunder ska gärna låna toaletten också innan vi börjar, vilket inte gör saken bättre. (Sen kan din frisör kan vara sen men då får denne hamna efter i sitt schema så din tid inte minskar och jag hoppas hen visar dig respekt och att det inte sker för ofta. Säg ifrån i så fall.)

Ta med dig inspirationsbilder. Webbsidor som Pinterest är underbara för att hitta inspiration. Gör en vägg med bilder och samla det du gillar allt från stil, färg och drömmar. Tankeläsning är väldigt svårt och vi kan behöva veta vad du gillar även om vi föreslår något annat. Att lära känna sin kund är viktigt för oss frisörer.

Ha ett öppet sinne och skriv gärna upp/spela in vad vi säger. ( Vi människor kommer ihåg typ ca 10 % av vad som sägs under en längre konversation)

Be frisören om råd för hur du ska styla ditt hår. Denne bör ge förslag och visa tekniker som du kan öva på hemma men vissa frisörer verkar mer intresserade av att vinna ett mästerskap i föning även för de kunder som inte bett om det. Det är viktigt för oss frisörer att ni kunder kan styla era egna hår, då blir ni bättre reklampelare för vårt arbete.

 

När ni är klara med behandlingen.

Respekt. När vi är klara så ta inte bara en bild på dina produkter och säg att du ska tänka på saken för att sen gå hem och kolla om det finns billigare att köpa online. Frisörer är ofta småföretagare som inte har så mycket marginal och kan tjäna massor på sina produkter utan ligger på ett ganska dyrt lager för att kunna erbjuda det som service för sina kunder och kontrollera att denne får produkter anpassade till sin frisyr och önskemål. Dessa extra intäkter som produktförsäljning ger går ofta till utbildning och utveckling av verksamheten. Frisöryrket är väldigt slitsamt så att gynna sin favoritfrisör borde vara självklart.

Är du inte nöjd av någon anledning så säg till. Om vi inget får veta kan vi inte heller rätta till något, ibland kan man behöva ändra små detaljer det är inget konstigt. Sen finns det självklart fall där du som kund fått en tveksam behandling och du känner dig missnöjd och sen möter du motstånd när du hör av dig till salongen. Känner du dig orättvist behandlad så gå till en annan frisör och be denne om en “second opinion”. Kan den personen också se att något är fel med klippning/färg så kan du använda denne som referens. Ta bilder på det som du inte tycker känns bra, de säger oftast mer än tusen ord. Jag har erbjudit mig flertalet gånger när det varit riktigt illa att prata med frisören i fråga men oftast har det bara räckt att kunden nämnt att de pratat med en annan frisör och denne kan intyga att jobbet är bristfälligt utfört så har de antingen fått pengarna tillbaka eller att de rättat till det som blivit fel. Många känner att de inte vill att samma frisör ska göra om jobbet, utan då kan pengarna tillbaka vara ett bättre alternativ. 

En bra frisör är lyhörd och inspirerar sin kund men vi är inte mer än människor och för att detta ska bli så optimalt som möjligt krävs ett bra teamwork.

Lycka till!

 

Comments: 1

  • Lotta

    Reply
    april 8, 2018

    Snygg rosa färg! Kram kram

LEAVE A REPLY

You don't have permission to register