a

198 West 21th Street,
Suite 721 New York,
NY 10010

Phone: +95 (0) 123 456 789
Cell: +95 (0) 123 456 789

office@example.com
youremail@example.com

back to top

Myter om frisörer

Sitter faktiskt själv i stolen och får håret fixat i samma stund som detta skrivs. Det känns alltid så lyxigt när man tar sig den tiden och låter en kollega ta hand om ens hår. Är så trött på att stå hemma i badrummet och kämpa med allt kladd i en obekväm arbetsställning.

När man sitter ner och inte gör något annat än att titta på sig själv i en inte så smickrande pose så flyger tankarna lätt iväg.

Så idag hamnade de på klassiska sägningar/myter om frisörer som jag hört genom åren.

 

Här kommer en liten lista:

 

1.“En snabb klippnig är en dålig klippning”

Inte alltid.

Vissa tävlar faktiskt i “klipp-SM” och blir super snabba och andra gör bara ett par varianter av samma frisyr på alla sina kunder så därav övar de upp en snabbhet. Att klippa endast med maskin på sidorna och ta av längd uppepå går relativt fort så där kan du komma mer i tid, men ska en frisyr vara mer genomarbetad än så behövs längre tid.

Vissa delar av frisyren behöver kanske klippas ur och formas in, andra behöver anpassas till virvlar och hårets riktining. Många frisyrer behöver därför en “3 dimensionell klippning” och då räcker det inte med att klippa topparna rakt av. Så om frisören är färdig med ditt tjocka hår på 10 minuter och du inte har en frisör som tävlar i “klipp-SM” så bör du vara lite skeptisk. Inte ens om fantomen hade varit frisör så hade han klippt så snabbt.

 

2.“En dålig frisör bryr sig inte om sitt eget hår”

Har ni hört uttrycket skomakarens barn…”? Om inte googla “skomakarens barn” så hittar ni förklaringen. Många frisörer gör andra fina men glömmer bort sig själva. Det finns några nackdelar med detta. Kunderna sitter oftast framför en spegel och bakom dem i denna spegel är frisören. Har du en dålig hårdag som frisör kan du bara hoppas att din kund är självupptagen och bara tittar på sig själv när ni pratar annars är allt fokus på dig och det du förmedlar genom den spegeln.

Signalerna ett ”trött ofixat hår”kan sända ut är att frisörerna själva också är trötta, stressade eller oengagerade som personeroch tyvärr inte ser sig själva som ett inspirerande varumärke. De blir inte sämre per automatik om de själva är fula i håret, dock ger det inte er som kunder det bästa intrycket.

 

3.”Frisörer är överlag kreativa.”

Alla frisörer är inte kreativa som de ger sken av, vissa har en tydlig stil som de blir riktigt bra på och sen kör de på den hela vägen. Endel har svårt att tänka utanför ramarna och lutar sig hela tiden mot ett par klippsätt och en begränsad mängd färgtekniker. De prioriterar inte nya tekniker, trender och utmanar sällan sig själva på egen hand. Frisörerna blir mer fokuserade på att jobba in pengar än att utveckla sig då kurser och tid från kunderna kostar. Många började i branschen som riktigt passionerade kreatörer men det hårda arbetsklimatet tar lätt bort udden av den glöden.

 

4.”Frisörer gillar att vara hobby-psykologer”

Många frisörer är sociala men de får också lyssna på mycket prat vilket gör att de blir mättade ibland. Att vara en ”lyssnare” gör att du enklare kan fokusera på att pensla rätt färg eller klippa rätt längd. Måste du däremot svara på tusen frågor blir det genast tyngre att jobba även om många frisörer är duktiga på att både prata och jobba samtidigt. Sen med pratet kommer innehållet, där kan negativitet och tunga historier kan dra ner oss flera nivåer. Morgonkunden kan ha fått cancer, lunchkunden kan precis ha kommit på mannen med att vara otrogen, eftermiddagskunden har blivit uppsagd och kvällskunden vill ha nåt ”nytt kul och super kreativt”…

Den dagen blir speciell och inte helt enkel att vara oberörd av.

Att vara frisör är en utmaning, vi ska vara pigga, alerta, trendmedvetna, nytänkande, balanserade, tidseffektiva, tålmodiga, inspirerande, osjälviska och en massa annat. Det vi får om vi är allt detta och lite till är trogna kunder och ett utmanade jobb. Sen måste vi våga ta plats och styra kunderna dit vi vill. Vi har egna behov och vi behöver må bra för att kunna leverera. Det är upp till oss att sätta gränser och hitta ett arbetssätt som fungerar. Se lösningar och behålla fokus framåt. Allt handlar i slutänden om huruvida glaset är halvfullt eller halvtomt.

Detta är inte alltid enkelt men det blir vad du gör det till.

<3

Comments: 1

  • Lotta

    Reply
    maj 10, 2018

    men om man bara läst boken så fixar allt sig, fråga kunden vilken sida som passar. Eller hur är det? kram kram

LEAVE A REPLY

You don't have permission to register